Er abortgrensen vår for høy? ..


 

Tiffany Burns fra Texas var allerede mor til to gutter, da hun opplevde alle foreldre sitt mareritt, en spontanabort. Denne lille gutten er 11 uker, altså en uke unna vår abortgrense.

Jeg skal ikke være verken prest, prost eller bøddel. Jeg skal ikke si noe om abortloven vår i det hele tatt, men et aldri så lite åpent spørsmål kan jeg stille. Burde man satt ned grensen på antall uker fra 12 til 8? 

Fosterutviklingen er som dere kan se under, delt inn i tre stadium. Det heter altså foster fra uke 9 t.o.m 38. 

  • Celledelingsperioden - omfatter hele den første uken etter befruktning
  • Embryonalperioden - fra 2. t.o.m 8. uke etter befruktning
  • Fosterperioden - fra 9. t.o.m 38. uke (termin/fødsel)

 

Misforstå meg rett nå! Jeg er sjeleglad for at jeg bor i ett land som lar meg få muligheten til å kunne velge. Jeg er så utrolig takknemlig for at jeg, som jente, har medbestemmelse over egne valg. Det er ikke i alle land vi som jenter kan det nemlig. 

Jeg står ikke her med pekefingeren, men jeg håper på en helt åpen diskusjon på dette vanskelige temaet. Når jeg igjen ser på bildet av det vi kaller foster, lurer jeg litt. For meg ser det mer ut som en liten baby. Igjen tenker jeg på den 12. uken... Nei, dette synes jeg ble litt vanskelig ...

28 kommentarer

Hildur

27.02.2017 kl.22:13

Synes grensen vi har nå er helt ok. Det på bildet er ikke noe baby, men noe som en gang kan bli en baby. Om grensen skulle blitt satt ned måtte også ventetiden hos leger osv blitt satt ned, slik at de som ønsker abort får det så fort som mulig. Dessuten er det de som ikke oppdager de er gravid den første måneden, og da er det plutselig utrolig kjipt å bli tvunget til å få et barn man ikke ønsker, fordi grensen er for lav. Synes ikke grensen burde forhøyes bare så det er sagt, men den burde være der den er :)

astmaogallergi/Monica's blogg

27.02.2017 kl.22:20

Hildur: Takk! Du er den første som kommenterer her :) Vanskelig tema dette! Inneholder en drøss med følelser og utrolig mye dårlig samvittighet. ...
Enig med dette med ventetid til lege. Den tiden er pr. i dag for lang...

Emilie

27.02.2017 kl.22:53

Når jeg ser det bildet, så tenker jeg at det å si at dette ikke er et barn (men potensialet til et) er HELT feil. Jeg har alltid vært for abort, men jeg tror ikke jeg hadde klart å ta abort selv. Som du sier, en ting er før det har blitt et foster men se på bildet da... En liten gutt med armer og ben og fingre og alt, som bor og vokser inni deg. Jeg hadde ikke klart å ta livet av han. Kvinner skal kunne få bestemme over egen kropp.. Men de kan også bestemme å la være å ha sex. Sykt mange har sex ned til 13 års alderen, virker som sex er no big deal, men man har jo samleie for å produsere barn, så å bli gravid er vel ikke akkurat en overraskelse? Har du ingen inntekt, ikke kjæreste, er alt for ung etc så kanskje burde du tenke deg om flere ganger før du har sex... Så JA jeg synes abortgrensen er for høy.

astmaogallergi/Monica's blogg

27.02.2017 kl.22:56

Emilie: Eller rettere sagt. Ønsker du ikke barn så bruk prevensjon :)

27.02.2017 kl.23:09

Synes ikke vi burde hatt noe som heter abort. Jeg personlig mener det er mord, da det ER et barn. Man ser jo det bare på bildet du deler. Hjertet begynner jo å slå etter allerede 3 uker. Er ikke barnet sin skyld at det blir til. Om man ikke ønsker barn, bruk prevensjon. Abort er en forferdelig form for "prevansjon". Jeg har vært gift nå en stund, og vi har aldri blitt gravide, ikke fordi vi ikke vil, men tar et valg. Det er ikke så vanskelig å passe på. Noen mener kanskje jeg er hard for å mene det, men jeg synes faktisk det er verre å være en morder.

Jeg kan forstå kvinner som har blitt voldtatt at de vurderer det, men jeg synes ikke det er riktig av den grunn heller. Dette kan høres veldig brutalt ut, men jeg er virkelig imot abort da det ble fortalt av ei venninne av meg som har en mor som jobbet med aborter, at fostret spreller i bøtten etter at de fjernet det. Det er forferdelig.

astmaogallergi/Monica's blogg

27.02.2017 kl.23:22

Anonym: Nei! Kjære deg! Det spreller da ikke i bøtten. Det er helt feil og uhyre groteskt! Foresten detter det da ikke ned i en bøtte heller..
Nå har jeg selv jobbet på Gyn som sykepleier så DET vet jeg!
Å være for eller imot abort er en diskusjon som i grunn er bortkastet. Loven i Norge sier det er lov, vi kvinner kan få velge, og det synes jeg er bra. Men at man kan ta forhåndsregler, det er jeg enig i.
Om man blir voldtatt og blir gravid så må det være det værste i verden! Jeg tror ikke jeg hadde orket å båret frem noe som jeg forbandt med så mye smerte og grusomheter.,,
I Norge i dag kan vi heldigvis diskutere og være enig eller uenig. Hurra for ytringsfriheten, og selvbestemmelses rett, men vi har lov å bruke hodet likevel :)

Emilie

27.02.2017 kl.23:27

Jo, alle med vett bruker vel prevensjon, men det er aldri 100% sikkert. Hadde det vært det, hadde vel ikke dette problemet eksistert omtrent.

astmaogallergi/Monica's blogg

27.02.2017 kl.23:31

Emilie: Nå tror jeg vel greie er at man IKKE bruker prevensjon ...

Victoria

28.02.2017 kl.00:09

Jeg tenker at hvis man har lov til å velge, så er det bra. Jeg tok tidlig et valg, og bestemte meg for at om jeg blir gravid, så har jeg selv klart å ha sex. Så da bør jeg jo klare å ta vare på det barnet også. Når det gjelder de som har sex helt ned i 13års alderen, så synes jeg det rett og slett er altfor tidlig! Jeg hadde såvidt kommet ut av snekkerbuksa mi som jeg hadde i 1kl da jo! Joda, noen år hadde gått, men sex, det var jeg ikke klar for. Uansett, når det gjelder at andre tar abort, så har jeg ingen problemer med det,det er dems valg, hvis de ikke føler de er klare, eller blir livredde av tanken på å skille ta vare på et barn, når man såvidt føler man klarer å ta vare på seg selv, da kan det være et godt valg. Enten det eller å evt ta kontakt med noen som er ufrivillig barnløse, og adoptere bort barnet til dem. Da vet du jo at barnet blir tatt godt vare på, i tillegg til at du ikke har ansvaret for barnet. Har man blitt voldtatt og man blir gravid, så er det litt det samme, hva tenker man om barnet? Hvis man tror at barnet kommer til å ligne på faren og bare bringe negative ting inn i livet, så vil nok faktisk jeg også valgt en abort, men om man føler man kan leve med det, så tror jeg at det kan gå bra. Men det er så forskjellig, og jeg tror alle tenker forskjellig, og at man kan ha en helt annen mening når man faktisk står ovenfor det valget, enn når man ikke har vært nødt til å gjøre annet enn å se det for seg.

astmaogallergi/Monica's blogg

01.03.2017 kl.17:45

Victoria: Beklager.. har rett og slett oversett din kommentar! Jeg vet ikke om jeg ville orket å gå et svanskerskap ut for så å gi det fra meg! Beklager! Det hadde for meg vært uaktuelt. Mye fordi du gjennom de 9 mnd for en samhørighet med det du bærer på. Du kjenner spark. Det gjenkjenner stemmen din osv..
Men selvsagt er det en mulighet, bare ikke for meg!

Kstoline

28.02.2017 kl.08:29

Jeg har en abort bak meg og så to friske fine unger etter det. Aborten måtte jeg ta da svangerskapet skyldes voldtekt, men selv da var det ikke lett. Kunne aldri tatt abort uten en virkelig god grunn, men likevel syns jeg det er viktig at man har muligheten til å velge. Som i min situasjon, jeg var i uke 7 når jeg fant ut om det og nådde uke 9 når aborten tok sted. Selv om jeg fortsatt, 6 år senere, sørger over barnet er jeg glad over valget da ingen barn burde få måtte oppleve å høre at faren var en voldtektsmann og jeg vil heller ikke lyve for en unge hele livet til barnet. Så syns det er godt man kan ta abort såpass sent, men samtidig så burde det kanskje være en god grunn etter uke 8.

Og til dette med bruk av prevensjon. Alle mine tre svangerskapet har blitt til på prevensjon. Så enkelte, som meg, ja. Dårlig virkning av slikt og har lite virkning. Skal sies at jeg var på tre forskjellige typer prevensjon også. Så det er alltid en risiko for barn ved sex, uansett hvor godt man beskytter seg. Så er man ikke i stand til å stå der med barnet burde man heller ikke ha sex. Høres kanskje hardt ut, men det er ikke bra for kroppen eller psyken å gå gjennom flere aborter heller.

astmaogallergi/Monica's blogg

28.02.2017 kl.10:15

Kstoline: Jeg er heldigvis ikke imot aboet! Jeg er for at du og jeg skal ta valg vi kan stå ved!

Lilly

01.03.2017 kl.17:31

Jeg er for helsefagpersoner skal bestemme grensen. Dette pga nettopp å definere en medisinsk grensen for hva som er ett menneske.

Jeg er for kvinner skal bestemme selv om de ønsker abort eller ikke. Dette fordi det er vår menneskerett å bestemme selv over vår kropp og vårt liv. Dette er ingen selvfølge i hele verden. Hvorfor gå bakover når fremtiden er foran oss.

astmaogallergi/Monica's blogg

01.03.2017 kl.17:36

Lilly: Nei! Det er jo også en greie. Poenget mitt med dette innlegget var bare å skape en debatt. Jeg har selv vært der. Jeg er for vår bestemmelsesrett! Selvsagt! Noe annet ville vært idioti. Men som sagt.. dette bilde fikk meg til å tenke litt...

Charlotte

02.03.2017 kl.23:40

Fælt e det uansett :/

astmaogallergi/Monica's blogg

05.03.2017 kl.13:44

Charlotte: Setter det litt i perspektiv ja...

Henriette

03.03.2017 kl.11:38

Jeg liker og ha valget. Eller det vil si, jeg liker og kunne bestemme selv om svangerskapet er noe som skal gjennomføres eller ikke. MEN! Jeg, personlig, hadde aldri kunnet gjennomført en abort. Jeg var 20 år når jeg fant ut at jeg var gravid. Med en gang, trodde jeg at jeg var 7 uker på vei. Og leste meg ganske kjapt opp på at man legger på 2 uker ut fra når man tror man blir graivd. Altså 9 uker. Inna for abortgrensen. I løpet av da de 7 ukene... hadde jeg gått 14 dager på cosylan grunnet bronkitt. Jeg hadde gått på asmamedisin. Jeg hadde vært ute og feiret nyttårsaften, andre juledag og flere bursdager før jul. Jeg hadde også drukket vin til både julemiddagen og andre middager som avsluttningen på skolen. Jeg trodde mildt sagt at jeg hadde ødelagt babyen min uten at jeg var videre klar over det. Jeg ringte stakkars legevakten. Morsinstinktet slo ned som lyn fra klar himmel. Jeg gråt og sa hun måtte sjekke meg, og om alt stod bra til. Hun kunne fortelle meg at jeg måtte vente til dagen etter, at "det ikke er akutt nok". Da ble jeg innmari sint og sa noen stygge ord og la på. Ikke akutt nok du liksom, kan ikke komme her og komme her og fortelle meg at dersom det er en mulighet for at spiren i magen ikke har det bra at det ikke er akutt nok!? Der og da forsto jeg at abort ikke ble aktuelt.

astmaogallergi/Monica's blogg

05.03.2017 kl.13:44

Henriette: Skjønner deg godt. Ikke alltid like godt å skjønne seg på helsevesenet. Greia på en legevakt er vel at her må de prioritere i løpet av en kort samtale. Du var vel ikke akkutt nok slik at du skulle få hjelp øyeblikkelig. Dine problemer kunne vente til legekontoret ditt åpnet, tenkte hun sikkert!

Henriette

05.03.2017 kl.18:39

Mors instinktene tok liksom litt overhånd kan man si, haha :P Tenk at guttungen i magen da blir 6 år om to måneder! Jeg fant ut at jeg var gravid 7. Januar og gutten er født 9. Mai!

astmaogallergi/Monica's blogg

06.03.2017 kl.18:31

Henriette: Ja! Tenk det! Nydelig gutt er det også, tross alkohol :))) ikke rart du følte det slik da! Skjønner deg godt jeg!
Er det han som er lik på deg, eller pappaen? Dere har jo en av hver dere! :)))

Henriette

06.03.2017 kl.19:25

Det er eldstemann :) Wilhelm :)

astmaogallergi/Monica's blogg

06.03.2017 kl.19:27

Henriette: akkurat :))

SaraAlexandra

06.03.2017 kl.21:08

Veldig vanskelig tema. Tør på en måte ikke gå helt inn på det. Synes hvertfall abort før uke 12 er en helt grei grense. Selv vet jeg ikke om jeg hadde klart tanken på å ta abort. Er selv gravid i uke 38 nå, og var absolutt ikke planlagt. Men som sagt til samboer så sa jeg fra dag 1 at om det skjedde så ville jeg ikke tatt abort. Men igjen - det er mange faktorer som spiller inn. Alder, sykdom, jobb, livsstil, økonomi og alt. Det er godt det er opp til en hver enkelt person og deres valg :)

astmaogallergi/Monica's blogg

07.03.2017 kl.03:45

SaraAlexandra: det er jeg helt enig i!

Laila Marina

06.03.2017 kl.21:50

Jeg tørr heller egentlig ikke uttale meg om abortgrensen, da jeg ikke føler jeg har lest meg opp på det. Men jeg liker å ha muligheten. Jeg ønsker ikke å bringe et barn til verden, som jeg ikke har ressursene til å gi et verdig liv. Ja, jeg vet mange syns det er "hardt" og at man klarer alltid å ta vare på et barn bare man har viljen. Men om man skulle, Gud forby, bli voldtatt ect, kan jeg ikke se for meg at jeg hadde ønsket å beholde barnet. Så lenge det ikke er gått så langt at fosteret er levedyktig.

:)

astmaogallergi/Monica's blogg

07.03.2017 kl.03:47

Laila Marina: Nei, du! Akkurat slik tenker jeg også!

Elin Aune

27.03.2017 kl.10:30

Jeg husker godt da det ble diskutert om vi skulle få fri abort i Norge. Selv hadde jeg da mistet en gutt på 1 måned som var født med hjertefeil som ikke ble oppdaget.

Min første tanke var ;« Hvorfor ikke fri prevangsjon?»Først senere ble det klart for meg at prevangsjon ikke alltid er sikker.

Etterhvert har jeg valgt og ikke få barn og pga arvelige faktorer og livssituasjon. Jeg hadde nok valgt abort for å slippe å oppleve smerten som sorgen etter tapet av gutten min etterlot.

Jeg fikk ikke påvist min graviditet før jeg var 9 uker på vei, - så vi trenger at grensa er 12 uker er min mening.

astmaogallergi/Monica's blogg

27.03.2017 kl.13:10

Elin Aune: Uff, ord blir litt fattige..
Vi trenger 12 uker regelen, men jeg ville bare diskutere den i forhold til bildet. - Og ikke minst i forhold til at jeg vet at noen velger abort som prevangsjon! Hvor enn sykt det høres ut!

Skriv en ny kommentar

astmaogallergi/Monica's blogg

astmaogallergi/Monica's blogg

44, Drammen

Hei på deg:) Jeg er jente på 44 år som jobber som sykepleier på en privat lungeklinikk i Drammen hvor diagnosene for det meste er astma, kols og allergi. Jeg har selv astma forøvrig. Jeg vil i denne bloggen skrive litt om livet, og det jeg har sett, og opplevet som sykepleier. Håper du vil like det jeg skriver om. God lesning :) Ønsker du kontakt med meg kan du sende meg mail monicahsvendsen@hotmail.com

Kategorier

Arkiv

hits